FAQ
Podstawowe informacje na temat sezonu IX
— do wzięcia udziału w sezonie IX wymagana jest podstawowa wersja gry Assetto Corsa oraz DLC "Dream Pack #1" i "Porsche Pack #3"
— kierowcy będą mogli wybrać swoją maszynę na sezon z pięciu aut: jeden samochód klasy LMP1 oraz cztery klasy GTE
— każda runda będzie podzielona na dwa lub trzy serwery: Pro, Semipro oraz Am po 36 slotów podzielonych między klasy (w Pro rezerwacja slotu dla komentatora, serwery mogą być podzielone inaczej w zależności od frekwencji i spraw technicznych)
— sezon IX zaplanowano na siedem rund: pięć po 75 minut i dwa 90-minutowe
— opłata wpisowa na utrzymanie serwerów ligowych wyniesie minimum 5 złotych
— dla zwycięzców (pierwsza trójka z każdej klasy) planowane są nagrody w postaci imiennych, pamiątkowych pucharów
— wyścigi będą odbywać się co drugi czwartek w godzinach wieczornych
— zawodnicy będą mogli podzielić się na 2/3-osobowe drużyny w samochodach GT i 2-osobowe w LMP1
— transmisje na żywo z komentarzem poprowadzi znany i lubiany Tuchan (youtube.com/user/TuchanX)
— najświeższe ogłoszenia na temat sezonu i całej ligi znajdziecie zawsze pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl


Jak dołączyć?
Skorzystaj z odnośnika na naszej stronie głównej lub w menu lub przejdź od razu do odpowiedniego wpisu na Wykop.pl. Przed przystąpieniem do ligi zapoznaj się z regulaminem i upewnij się, że spełniasz wszystkie niezbędne wymagania. W razie wątpliwości pisz pod tagiem #acleague, pytaj poprzez Discord lub bezpośrednio organizatora. Po dołączeniu do ligi przestrzegaj regulaminu, obserwuj tag oraz ogłoszenia w oficjalnym komunikatorze (Discord - dołącz do dyskusji)... i baw się dobrze!
Nie chcesz zapisać się do ligi, ale chcesz spróbować z nami swoich sił? Obserwuj tag #acleague i szukaj w Assetto Corsie serwerów pod hasłami "acleague.pl" lub "wykop" - co jakiś czas uruchamiane są serwery z dostępem dla wszystkich. Naszych zawodników można znaleźć także w mistrzostwach organizowanych w systemie Sim Racing System.


Przed wyścigiem
— Czy znasz i rozumiesz regulamin?
— Czy znasz zasady zachowania się i komunikacji na torze, szczególnie w wyjątkowych sytuacjach (dublowanie, oddublowanie, okrążenia wyjazdowe, blokowanie, brak paliwa, pierwszy zakręt pierwszego okrążenia, powrót na tor po jego opuszczeniu, powrót do pitów, wyjazd z pitów, trzymanie się linii wyznaczających tor)?
— Czy pobrałeś, zainstalowałeś i uruchomiłeś niezbędne mody (bez nich nie będziesz mógł dołączyć do serwera), aplikacje (bez nich zostaniesz zdyskwalifikowany lub w ogóle nie dopuszczony do startu) oraz ligowe skiny (wczystko do pobrania poprzez ACL Managera)?
— Czy zaznaczyłeś w odpowiednim terminie swój udział w wyścigu na liście obecności?
— Czy dołączyłeś do dyskusji w komunikatorze Discord? Czy wiesz jak dołączyć do pokojów głosowych (mikrofon nie jest wymagany)?
— Czy obserwujesz tag #acleague?
— Czy siadasz za kierownicę trzeźwy?
— Czy masz pod ręką wek z bigosem (na czas pit stopów)?
— Czy masz rozum i godność człowieka?

Jeśli na powyższe pytania udzieliłeś odpowiedzi "nie" - nie bierz udziału w wyścigu bez przygotowania lub dopytaj się w razie wątpliwości pod tagiem #acleague lub na Discordzie z odpowiednim wyprzedzeniem! Dzięki temu nie zepsujesz wyścigu sobie i innym, unikniesz niepotrzebnego zamieszania, dotkliwych kar, a w skrajnych przypadkach permanentnego bana i napiętnowania przez społeczność simrace'ingową.


Malowanie i oznakowanie samochodów
Każdy zawodnik może startować w samochodzie z indywidualnym malowaniem (obowiązują spójne barwy w przypadku zespołów; w przypadku braku swojego malowania przydzielony zostanie losowy skin z puli standardowych). Indywidualne malowanie nie jest wymagane. W przypadku braku własnego malowania zawodnik wystartuje z losowym skinem lub bez (białe auto). W temacie skinów pozostawiamy Wam prawie pełną dowolność. Prawie.
Wymagane w przypadku indywidualnych skinów są:
— rozmiar skina nie może przekraczać 10 MB
— staramy się unikać wulgaryzmów, mangi i innych treści obraźliwych
— numer boczny auta przygotowujemy według obowiązkowego wzorca
— gotowy skin przesyłamy na Discordzie na kanale #acl_manager
Wzorzec obowiązkowego numeru bocznego znajdziecie w formacie PSD TUTAJ. Pozostałe template, niezbędne do przygotowania własnego skina znajdziecie na swoich dyskach w folderze z Assetto Corsą pod adresem steamapps\common\assettocorsa\sdk\dev\skin_templates (korzystać można, szczególnie w przypadku 919 Hybrid, również z materiałów zamieszczonych na naszym Discordzie w pokoju #skiny). Instrukcję malowania samochodów do Assetto Corsy możecie znaleźć na przykład na simrace.pl.


Powtarzające się pytania
Jestem zupełnie nowy w simracingu, a wcześniej rozbijałem się tylko w Need For Speed, dosłownie. Chciałbym poznać zasady czystej jazdy obowiązujące na torze i poza torem.

W celu zapoznania się z zasadami obowiązującymi w czasie każdego wyścigu zapraszamy do lektury samouczków dostępnych w innych serwisach (cześć zasad może różnić się lub być nieaktualna w zależności od danego wyścigu, toru czy osobnych przepisów obowiązujących w danej lidze, a dodatkowe, szczególne przypadki opisane są w naszym regulaminie):
http://simrace.pl/forum/index.php/topic/210-zasady-jazdy-online-simracepl-crc/
http://www.minorating.com/Rules
http://www.ukgpl.com/rec_dvr_beh/rec_driver_beh.htm

Pobrałem wszystkie elementy z ACL Managera, ale nadal nie mam wymaganych aplikacji, a moje okrążenia pomiarowe nie zliczają się, co robię źle?

Każda aplikacja wymaga ręcznego uruchomienia. W pierwszej kolejności należy zezwolić na ich działanie w ustawieniach gry w zakładce Options -> General -> UI Modules. Menu aplikacji w trakcie jazdy, z którego aktywujemy interesujące nas dodatki, dostępne jest z prawej strony ekranu po najechaniu do krawędzi ekranu myszką.

O której godzinie rozpoczynają się kwalifikacje i wyścig? Ile trwa wyścig?

Czwartkowe wyścigi i kwalifikacje odbywają się w każdym sezonie ACLeague według podobnego rozkładu (start wyścigu ma miejsce o 21:00, poprzedzają go treningi i kwalifikacje), podanego na stronie acleague.pl oraz w regulaminie, którego znajomość jest jednym z wymogów uczestnictwa. W dyskusji na Discordzie możesz spotkać się z różnymi odpowiedziami na pytanie o godzinę startu wyścigu, na przykład 22:00, 23:55, wczoraj - o ile są one ogłoszeniami pochodzącymi od organizatora, są tylko naszymi wewnętrznymi żartami i nie należy się nimi przejmować.

Czy pit stop w czasie wyścigu jest obowiązkowy?

W teorii nie, ale bez dodatkowego tankowania w trakcie wyścigu możemy nie dojechać do mety, a zużycie opon może z czasem znacznie utrudnić utrzymanie tempa i utrzymanie się na drodze.

Ile mam zalać paliwa na wyścig?

Każdy wyścig trwa po 75 lub 90 minut plus jedno okrążenie, bez pit stopu będzie trudno się obejść. Assetto Corsa pokazuje nasze zużycie paliwa po przejechaniu co najmniej dwóch okrążeń w ustawieniach samochodu w zakładce paliwa - należy przed startem zalać tyle aby dojechać do mety z bezpieczną rezerwą, której granice poznamy po sięgnięciu po kalkulator. Sytuacja na torze, styl jazdy i losowe sytuacje mogą sprawić, że apetyt samochodu będzie różnić się między kierowcami - warto o tym pamiętać aby nie wprowadzić innych w błąd lub samemu nie wysuszyć baku przed dojechaniem do mety. Jeśli matematyka nie jest Twoją stroną możesz skorzystać z narzędzia do wyliczania paliwa: https://www.wykop.pl/wpis/25191975/.

Jakie opony założyć na wyścig?

Dobór odpowiedniej mieszanki i ustawień ogumienia zależy od stylu jazdy, ustawień samochodu i warunków pogodowych i jest sprawą indywidualną. Niejednokrotnie może okazać się, że opony, na których jechaliśmy w prekwalifikacjach nie sprawdzą się w czasie wyścigu - trening przed wyścigiem jest najlepszym czasem na weryfikację naszych ustawień. Mieszankę i ciśnienie opon należy zawsze dobierać tak, aby w czasie wyścigu i po rozgrzaniu wszystkie cztery opony zachowywały optymalne ciśnienie oraz temperaturę, a zużycie opon pozwalało na komfortowe pokonanie zakładanego dystansu. Monitorowaniu temperatury, ciśnienia i zużycia opon służy wbudowana w grę aplikacja Tyres.

Chcę zgłosić innego kierowcę za spowodowanie kolizji/niesportowe zachowanie/nieprzepisową jazdę/nierespektowanie granic toru, gdzie mogę to zrobić?

Po każdym wyścigu (do 24h godzin, czasem dłużej) w serwisie Wykop.pl pod tagiem #acleague pojawi się oficjalny wpis, w którym będzie można zgłaszać wszelkie incydenty (powstanie wpisu będzie ogłaszane również w komunikatorze Discord). Zgłoszenia zostaną następnie rozpatrzone przez grono sędziowskie. Uwaga: nie wszystkie zdarzenia kwalifikują się do nałożenia kar. Obcierki, stuknięcia czy inne incydenty w ferworze walki, w których nie ma poszkodowanych są naturalną częścią motorsportu. Od nałożonej kary danemu zawodnikowi będzie przysługiwało odwołanie.

Czy ktoś ma replay z wyścigu?

Wzorcowy replay z sesji kwalifikacyjnych i wyścigów pojawi się w oficjalnych wątku do zgłaszania incydentów pod tagiem #acleague w serwisie Wykop.pl. Wszystkie powtórki znajdziecie na naszej przestrzeni dyskowej w serwisie Google Dysk, w przypadku WEK dokładnie TUTAJ. O ile w wyścigu nie rozpocząłeś kolejnej sesji to replay możesz znaleźć także na swoim dysku twardym. Assetto Corsa zapisuje automatycznie, tymczasowo powtórki z ostatnich sesji w folderze System -> Dokumenty -> Assetto Corsa -> replay -> temp (domyślnie ścieżka C:\Users\{nazwa użytkownika}\Documents\Assetto Corsa\replay\temp).

Jak mogę zobaczyć ściągnięty replay?

Aby replay pojawił się w Assetto Corsie lub Content Managerze należy wypakować go do odpowiedniego folderu z powtórkami: System -> Dokumenty -> Assetto Corsa -> replay (domyślnie ścieżka C:\Users\{nazwa użytkownika}\Documents\Assetto Corsa\replay\). Powtórki uruchamiany z menu głównego Assetto Corsy - przycisk "Replay".

Kiedy zostanie uruchomiony serwer prekwalifikacyjny na kolejną rundę?

Informacja o uruchomieniu serwera prekwalfikacyjnego pojawi się w serwisie Wykop.pl pod tagiem #acleague, a także na Discordzie. Serwer taki uruchamiany jest przeważnie w piątek po południu.

Wszedłem na serwer prekwalifikacyjny i jeżdżę w malowaniu kogoś innego, a nie swoim, co jest grane?

We własnym, indywidualnym malowaniu (o ile przesłałeś je w odpowiernim terminie na Discordzie na kanale #acl_manager i spełniło wszelkie wymogi), startujemy wyłącznie w czwartkowych wyścigach Pro, Semipro oraz Am. Ze względu na ograniczenia serwera i Assetto Corsy na czas prekwalifikacji dostępne są tylko niektóre, losowe skiny i prawdopodobnie wśród nich nie będzie Twojego. Z każdym wejściem na serwer zostanie wówczas przydzielone losowe malowanie.

Gdzie znajdę szczegółowe wyniki prekwalifikacji, wyścigów i wszystkich innych sesji?

Zbieraniem statystyk z naszych wszystkich serwerów zajmują się aplikacje Ptracker (po stronie użytkownika) oraz Stracker (po stronie serwera). Wszystkie zebrane w ten sposób wyniki znajdziecie pod adresami Tracker Pro, Tracker Semipro lub Tracker Am (domyślny widok ustawiony na prekwalifikacje, poszczególne sesje dostępne pod zakładką "Sessions"). Wyniki poszczególnych, odbytych już rund danego sezonu ACLeague znajdziecie na acleague.pl, razem z odnośnikami do statystych zebranych w systemie P/STracker, a opcjonalnie również SimResults.

Czy Wy jesteście normalni?

Nie.


Jak działa 919 Hybrid?
919 Hybrid to najbardziej skomplikowany i najbardziej zaawansowany technologicznie samochód Porsche, który w latach 2014-2017 przeszedł w pucharze World Endurance Championship przez cztery generacje. W serii Wykop Endurance Kompetyszyn ścigamy się 919 w specyfikacji na rok 2016, której maksymalna moc sięga 900-1000 koni mechanicznych. W skład układu napędowego samochodu wchodzą:

— silnik spalinowy o mocy ponad 500 koni mechanicznych za plecami kierowcy
— silnik elektryczny/generator o mocy ponad 400 koni mechanicznych na przedniej osi
— sekwencyjna skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach
— baterie litowo-jonowe na miejscu pasażera
— systemy odzyskiwania energii: odzyskiwanie energii kinetycznej MGU-K (podczas hamowania i w minimalnym stopniu po odjęciu gazu) oraz odzyskiwanie energii cieplnej z gazów wydechowych MGU-H (podczas największych przyspieszeń i prędkości, szczególnie maksymalnej)

Jak działa 919 Hybrid

W najuboższym trybie jazdy 919 wykorzystuje do poruszania się tylko silnik spalinowy podczas gdy pozostałe systemy ładują baterie. W innych trybach jazdy silnik elektryczny może być załączany automatycznie lub ręcznie przez kierowcę, na przykład w celu jak najszybszego wyjścia z zakrętu lub osiągnięcia jak największej prędkości maksymalnej na długich prostych (z tylnonapędowego 919 zamienia się wówczas tymczasowo w auto z napędem na obie osie). W nietypowych sytuacjach możemy posiłkować się wyłącznie silnikiem elektrycznym i napędem na przód. Stopień wykorzystania silnika elektrycznego oraz pojemność baterii są ograniczone. W symulatorze Assetto Corsa możemy monitorować je na przykład za pomocą standardowej aplikacji "Gears":

Jak działa 919 Hybrid

W celu operowania trybami jazdy 919 w ustawieniach sterowania w symulatorze Assetto Corsa powinniśmy ustawić na przyciski będące zawsze pod ręką: KERS Activation (ręczne załączanie maksymalnej mocy silnika elektrycznego w dowolnym momencie ) oraz MGU-K Delivery (zmiany trybu pracy silnika elektrycznego oraz odzyskiwania energii w dowolnym momencie). Tryby MGU-K Delivery możemy również zmieniać przed ruszeniem na tor w setupie samochodu w zakładce Electronics. Możliwości zmiany trybów pracy MGU-H nie ma, system ten zawsze pracuje automatycznie. Za ładowanie baterii w praktyce w dużo większym stopniu odpowiada MGU-K; w rzeczywistości Porsche określa udział obu systemów w ładowaniu baterii na poziomie 60% MGU-K i 40% MGU-H; stopień odzyskiwania energii w trybie MGU-H zależy przede wszystkim od ciśnienia doładowania . Do wyboru jest pięć trybów pracy MGU-K Delivery:

— Charging: tylko ładujemy baterie , silnik elektryczny załączamy tylko ręcznie .
— Low preserve: silnik elektryczny wykorzystywany jest automatycznie na biegach 1-5 , a jego moc ograniczana jest przy niskich prędkościach i utratach trakcji. Najniższy pobór energii elektrycznej z baterii i najniższe wykorzystanie limitu energii na jedno okrążenie (limit wraca na 100% na początku każdego okrążenia).
— Low aggressive: silnik elektryczny wykorzystywany jest automatycznie na biegach 1-5, a jego moc nie jest tak bardzo ograniczana przy niskich prędkościach i utratach trakcji.
— High preserve: silnik elektryczny wykorzystywany jest automatycznie na biegach 1-6, a jego moc ograniczana jest przy niskich prędkościach i utratach trakcji.
— High aggressive: silnik elektryczny wykorzystywany jest automatycznie na biegach 1-6, a jego moc nie jest tak bardzo ograniczana przy niskich prędkościach i utratach trakcji.
— Hotlap: silnik elektryczny wykorzystywany jest automatycznie na biegach 1-6, a jego moc w całym zakresie prędkości i przyczepności jest ograniczana tylko minimalnie. Największy pobór energii z baterii i największe wykorzystanie limitu energii na jedno okrążenie.

Wybór trybu pracy MGU-K oraz aktywacji KERS zależy od charakteru toru, długości toru, celu jaki chcemy osiągnąć, sytuacji na torze w trakcie wyścigu, pozostałych ustawień samochodu (kontrola trakcji, aerodynamika) czy samego stylu jazdy danego kierowcy. Poniżej kilka przykładowych scenariuszy:

— Kwalifikacje: oszczędzam baterie na okrążeniu wyjazdowym (tryb Charging albo któryś z Low, nie używam w ogóle KERS), z ostatniego zakrętu wychodzę na prostą startową w trybie Hotlap i z ręcznym KERS aby osiągnąć jak największą prędkość maksymalną, utrzymuję taki tryb pracy przez całe okrążenie i aktywuję ręcznie KERS na długich prostych. Na kolejnym okrążeniu przełączam się w tryb Charging i ładuję baterie na kolejne szybkie kółko.
— Kwalifikacje: to samo, co powyżej, ale jadę w trybie Low preserve i o ładowanie baterii muszę się martwić dopiero po kilku okrążeniach lub kilkudziesięciu minutach.
— Wyścig: ruszam i jadę cały czas na High preserve, a KERS aktywuję ręcznie tylko na długich prostych w celu ataku, obrony lub rozwinięcia prędkości maksymalnej (919 może przekroczyć nawet 370 km/h).
— Wyczerpanie się baterii w czasie wyścigu: jestem daleko poza limitem wykorzystania energii elektrycznej na jedno okrążenie, ale nie mam już jej z czego czerpać i pocę się nawet przy wyprzedzaniu samochodów GT, na kolejnym okrążeniu przechodzę w tryb Charging i ładuję baterie lub zmieniam trybu jazdy na Low preserve, ale zmieniam też swój styl jazdy, hamuję częściej i wcześniej, dzięki czemu szybciej ładuję baterie i jednocześnie korzystam z KERS , ale w ograniczonym stopniu.
— Ruszam do wyścigu bez zmapowanych przycisków KERS i MGU-K: jadę stale w trybie wybranym w setupie auta przed startwem w zakładce Electronics i na prostych wyprzedzają mnie wszyscy inni w 919.
— Silnik spalinowy wyzionął ducha lub skończyło mi się paliwo: o ile tylko limity i bateria na to pozwalają to przechodzę w tryb Charging i toczę się dalej wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego i KERS (na niektórych torach nawet 300 km/h); dojeżdżam szczęśliwie do trzymających kciuki mechaników... lub nie, jeśli nie mam już baterii albo wykorzystałem cały limit dostępnej energii .


Marco pozdrawia Wykop
Marco Massarutto, jeden z założycieli studia Kunos Simulazioni, odpowiedzialnego między innymi za Assetto Corsę, dzięki IRG-World.com pozdrawia Wykop.pl z targów SimRacingExpo 2017.